Grafisk identitet för företag

Uppdraget

Onsite north är ett nystartat företag inom projektledning för bygg- och anläggning. Jörgen som driver företaget började sin karriär som 19årig ”pinnpojke” åt Vägverket (som det då hette) och sedan dess lämnade han aldrig branschen. Nu hade han startat eget och behövde en logotyp, dokumentmallar för offerter och fakturor samt en hemsida. Vi kom överens om att göra en grafisk profil också med färgpalett, typsnitt och designelement. Den grafiska profilen (tillika identiteten) lade sedan en bra grund till utformningen av dokument, hemsida och hur deras profilkläder skulle kunna se ut.

Lösningen

Symbolen i logotypen blev en klassisk hexagon med en pil som pekar norrut och framåt! Den uppdelade hexagonen är sedan återkommande i formspråket och symboliserar projektledningen som en sammansättning av flera delar till en enhet. Färgen blå var både en favorit hos beställaren men också en bra färg för ett nystartat företag då den symboliserar pålitlighet och trygghet. En återkommande ikonisk bild blev norrskenet bakom en byggarbetsplats som knyter an till både bransch och geografisk punkt.

Sammanfattning

Färgerna utvanns från en bild av norrsken som också kom att bli en viktig del av bildspråket. En responsiv hemsida byggdes i wordpress och trycksaker sparades i redigerbara mallar i word och powerpoint. Jörgens bakgrund inom mätteknik kom att bli en del av designelementen där linjalen kom till användning som en avdelare för text bland annat. Besök gärna webbplatsen här.


Leverans

Logotyp med symbol, färgpalett, typsnitt, design element, grafisk profil och manual, visitkort. Profilkläder, hemsida, dokumentmallar i powerpoint och word (för faktura, offert och presentation).